I knit, therefore I exist.                                      Home   Patterns   Blog

tisdag 8 november 2011

Silkeslent – Smooth as silk

Jag var på vävmässan i Glimåkra förra helgen. En kul utflykt, och en hel del att titta på. Bland annat träffade jag rara Anna från Sjöalyckans silke, och kom hem med det det här.

I went to a weaving exhibition in Glimåkra last weekend. A fun excursion, and a lot to look at. Amongst other things I met sweet Anna from Sjöalyckans silke, and came home with this.


Pastelligt värre, kan det vara våren som är i antågande? Som designer är man ju i otakt med verkligheten, ständigt ett halvår före. :)

Soft pastels, could it be the approaching spring? As a designer, you are a bit out of step with reality, always 6 months ahead. :)

Som synes så kunde jag inte hålla mig, utan började sticka direkt. En mössa är det tänkt. Kolla in den glansen va! (Klicka på bilden så blir den större)

As you can see, I could not contain myself, and cast on immediately. It is supposed to become a hat. Check out that shine! (Click to enlarge the image)


Det gråa har jag också planer för, men det rosa skall jag titta och klappa på lite till.

I have plans for the grey one too, but the pink I will just watch and pet for a while.


Att sticka med silke är lite nytt för mig, men är knappast nytt i stickvärlden. På Antique Pattern Library hittade jag en mängd stickböcker från slutet av 1800-talet, utgivna av den tidens garnproducenter, om konsten att sticka i silke. Sockar och vantar verkar ha verit mest populära. Vi får se vad jag kan lära mig.

To knit with silk is a bit new for me, but hardly new to the knitting world. At Antique Pattern Library I found loads of knitting booklets from the late 19th century, published by the yarnproducers of that time, on the art of knitting with silk. Socks and mittens seems to have been the most popular. Let's see what I can learn.


1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Har stickat dina "Lingerie" som var september månads mönster i Stickameras sockklubb.
    Lite av en utmaning...men det var verkligen värt allt klurande!
    De små "felen" som fanns i mönstret lyckades jag komma förbi utan några större problem.
    Ska nu kika på dina andra mönster.
    /Ann-Britt

    SvaraRadera