I knit, therefore I exist.                                      Home   Patterns   Blog

torsdag 22 september 2011

Efterrätt – Dessert

Mellan alla hemliga projekt som jag inte kan visa än, håller jag också på med en enkel socka för att vila huvudet.

In between all secret projects which I cannot show just yet, I'm also knitting a simple sock to rest my head.




Tiramisu, ”dra upp mig” eller ”gör mig glad” på svenska, är en vansinnigt god italiensk efterrätt. Den består av pane di Angelo, (änglabröd, lite som sockerkaka), doppad i kaffe, och lagd i lager med en smet av mascarpone, ägg och Maraschino mellan, och toppad med kakaopulver. Lite som färgerna i detta garnet.

Tiramisu, “pick me up” in English, is a famous Italian dessert. The colors of this yarn make me think of Tiramisu. 


Garnet bildar rena camouflagefläckarna när det stickas upp, så jag försökte hitta ett ytmönster som blandade färgerna lite mer. Med jämna mellanrum lyfter man maskor med garnet framför, och några varv senare plockar man upp garnöglorna.  Det ger en tjock och varm stickning, perfekt til vintersockar.

To mix the colors of this yarn I've used a slipped stitch pattern where the strands of yarn are passed in front and gets picked up a few rounds later.  This stitch pattern creates a warm and cushy fabric, perfect for winter.

Hälen är förstås en specialare, med lyfta maskor på varje varv. Tätt och starkt, men drar inte ihop sig. Frågan är bara när jag skall hinna göra klart dem.

The heel is a variation of the standard slip stitch, but on every row. This creates a dense and strong fabric which does not pull in sideways. Question is, when will I have time to finish them?

1 kommentar:

  1. Hi! Found you from a blog called "knitty" with your gorgeous lacy socks. I am so glad that you translate your blog to English, as I am in the US. I love your patterns :)

    SvaraRadera