I knit, therefore I exist.                                      Home   Patterns   Blog

söndag 12 juni 2011

Hemfärgat

För ett tag sedan var vi ett par stycken som provade att färga garn. Lite svårt att förutsäga att hur det skulle bli, men kul var det. Vi använde en salig blandning av karamellfärger, Koolaid, äggfärger och syrafärg.


Det röda är tre olika nyanser av Koolaid. Tre skålar, och en tredjedel av härvan i varje.

Det blå är Koolaid, äggfärg och syrafärg. Äggfärg rekommenderas inte, åtminstone inte den jag hade. Den var från början djupt blålila, men i tvätten efteråt blödde den fullständigt ur garnet, tills de partierna var nästan ljusrosa. Jag fick färga garnet en gång till i ljusblå Koolaid, så blev de partierna åtminstone ljuslila. Men slutresultatet blev rätt bra trots allt.

Närbild på det röda. Jag tyckte att det var lite trist just när jag färgade det, men när jag härvat om det såg det riktigt trevligt ut.

Jag har redan påbörjat en socka (vad annars?). Färgskiftningarna blev rätt trevliga. Nyanserna stämmer inte så bra i detta fotot, bilderna ovan stämmer bättre.

En närbild på mönstret. Det är ett mönster med lyfta maskor, som förhoppningsvis skall blanda färgerna på ett bra sätt.

,,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar